Eräs Studyn heikkouksia on Helsingin kaupungin
taidekokoelman kohtalo ja suhde suunniteltavaan instituutioon. Aluksi se, mitä
Study kertoo muiden paitsi New Yorkin Guggenheimin museoiden kokoelmista.
Bilbaon kokoelma on autonominen, se sisältää toisen
maailmansodan jälkeistä amerikkalaista ja eurooppalaista maalaus- ja
kuvanveistotaidetta, jota on koottu viimeisen kymmenen vuoden aikana ja sitä
kartutetaan.
Berliinin Guggenheimin toiminta pohjautuu Guggenheimin ja Deutsche Bankin kokoelmiin. Viimeksi mainittu on maailman suurin yrityksen hallussa
oleva taidekokoelma. Berliinin museolla itsellään ei ole kokoelmaa.
Abu Dhabin
museolla taas on pysyvä kokoelma.
Rakennukseen on suunnitelmassa varattu kokoelman
varastointi- ja hallintotiloja 350 neliötä. Siinä ei kuitenkaan selvästi
osoiteta nykyisen Helsingin taidemuseon pysyvien taidekokoelmien asemaa, mikä
on myös julkisuudessa herättänyt huolestumista.
Suunnitelman mukaan olisi hyvä, jos Helsingin taidemuseon
kokoelma ja julkisen taiteen toiminnot kehittyisivät erillisen, tälle asialle
omistautuneen osaston alaisena. Helsingin taidemuseon näyttely- ja
taidekasvatustoimintoja kehitettäisiin osana uuden Guggenheim Helsingin
toimintoja ja tehtäviä.
Study kertoo käytyjen keskusteluiden osoittaneen, että nykyisen näyttely-
ja taidekasvatustoimintojen yhdistäminen kokoelmien kartuttamisen ja julkisen
taiteen toimintojen kanssa on vaikeuttanut Helsingin taidemuseon sisäistä
selkeyttä ja ohjelmallisen yhtenäisyyden saavuttamista. Studyn mukaan näiden
kahden tehtävän erottaminen toisistaan voisi tuoda tavoitteellisuutta ja
keskittäisi näitä erilaisia toimintoja ja näin vahvistaisi niitä molempia.
Tämä vaatii lisäperusteluja. Miksi Helsingin
kaupungin kokoelmien ja julkisen taiteen hoitaminen pitäisi olla erillään
suunniteltavasta museosta? Taidemuseoihin kautta maailman kuuluvat kokoelmat ja
niiden hoitaminen. Guggenheim Helsingin toiminta pääasiassa näyttely- ja
taidekasvatustoimintaa järjestävänä organisaationa jäisi vajaaksi.
Helsingin
eri taidekokoelmat ovat melko laajat myös suomalaisen nykytaiteen osalta
verrattuna esimerkiksi Kiasman kokoelmiin. Taidemuseoiden kokoelmat koostuvat
usein hyvinkin erilaisista kokoelmista. Niiden jättäminen suunniteltuun
Helsingin kaupunginmuseon alaisuuteen tuntuu kummalliselta ratkaisulta.
Helsingissä toteutettujen julkisen taiteen ohjelmien toiminta on taattava
mahdollisten muutosten jälkeen.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti