Helsinki tilasi Guggenheim-säätiöltä soveltuvuustutkimuksen
(feasibility study) mutta saikin Guggenheim Helsingin konsepti- ja
kehitystutkielman (Concept and Development Study for a Guggenheim Helsinki). Kutsun
sitä tässä arviossani tuttavallisesti nimellä Study, jolla tarkoitan sekä
asiakirjan tekstiä, että itse julkaistua suunnitelmaa. Seuraavassa muistiinpanojani
ja huomioitani.
Ehkä tärkein esitetty Guggenheim-hankkeen kritiikki on ollut
lyhyesti seuraava: nouseeko hanke taloudellisesta vai kulttuurisesta välttämättömyydestä?
Ainakaan itseäni Study ei vakuuttanut tältä osin. Ekonomistiselle arvioinnille
on pantu painoa, mutta kulttuuripoliittinen analyysi asetetaan usein markkinavetoisiin
ja suomalaiselle kulttuuritoiminnalle varsin vieraisiin näkemyksiin.
Esimerkiksi Studyssa todetaan taiteilijoiden esittäneen väitteen
siitä, että Guggenheim Helsinki vähentäisi heidän mahdollisuuksiaan pitää
taidenäyttelyitä tai heikentäisi paikallista kiinnostusta suomalaiseen
nykytaiteeseen.
Tähän Study vastaa markkinafundamentalismilla. Sen mukaan
vertailu osoittaa, että Suomen yksityinen taidemarkkina ei ole vielä
saavuttanut täyttä potentiaaliaan, ja siinä on toistaiseksi enemmän suomalaisia
taiteilijoita kuin menekkiä heidän töilleen. Museo voisi auttaa laajentamaan taidemarkkinoita
turistivirtaa houkuttelemalla. Taiteen ja kulttuurin innokkaat kuluttajat
saattaisivat lopulta muodostaa taidemarkkinan, joka tukisi lukuisia uusia
gallerioita suomalaisille taiteilijoille.
Noin 180 sivuisessa Studyssa on paljon mahtilauseita
amerikkalaiseen malliin. Tässä esimerkki kielenhuoltoa kaipaavasta
lausehirviöstä:
”Museolla ja sen kävijöillä tulee olemaan mahdollisuus auttaa määrittelemään uutta museomallia yhdistämällä traditionaalisen näyttelysalin elementtejä, painottamalla luovaa prosessia ja toimimalla katalyyttinä sosiaaliseen muutokseen houkuttelemalla tärkeitä ja laajoja yleisöjä monista maailman osista.”
Eräs Guggenheim Studyn iskusanoista on sana transnational
eli monikansallinen. Laatijat tarkoittavat sillä kulttuurivaihtoa moniin
sivistyksellisiin suuntiin – askelta globaalin yli, joka ylittää
maantieteelliset ja nationalistiset rajat.
Mielestäni monikansallisuus on erinomainen periaate ja se
sopii hyvin luonnehtimaan suunnitellun museon tavoitteita.
Helsinki ja muu Suomi
Studyn mukaan Guggenheim toivoo voivansa toimia läheisesti
Suomen opetus ja kulttuuriministeriön kanssa taatakseen, että ohjelmat ovat
linjassa kansallisen opetussuunnitelman kanssa ja kohtaavat tai ylittävät
paikalliset odotukset. Suomen menestyminen koulutuksessa on arvokas lisä
Guggenheimille ja taidemuseoiden laajemmallekin kansainväliselle yhteisölle.
Study kartoittaa ja arvioi melko tarkkaan pääkaupunkiseudun taidemuseoita
ja muita kulttuuri-instituutioita suhteessa suunniteltuun taidemuseoon, mutta
se ohittaa maan muut taidemuseot vain maininnalla. Guggenheim Helsingin suunnittelijat
eivät käsitä, että Suomen kulttuurielämän runko muodostuu nykyisin useista
melko vahvoista valtakunnan osakeskuksista myös taide-elämän suhteen, ja
Helsinki on menettänyt aikaisemman suvereenin, magneettisen napa-asemansa.
Juuri suhde valtakunnallisuuteen ja Suomen valtiolliseen
kulttuuripolitiikkaan on Studyn heikkous. Neuvotteluja kulttuuriministeriön
kanssa ei ole käyty, vaikka valtionosuuksien ja arvonlisäverojen tilannetta
Suomessa onkin pengottu.
Huono valmistautuminen tähän näkyi julkistamisen
jälkeisinä päivinä mediassa ministerien haastatteluissa. Presidenttiehdokkaana
ollut kulttuuriministeri pelasi omaa peliään ja muut, kuten pääministeri
vetivät toiseen suuntaan suhteessa Guggenheim Helsinki hankkeeseen. Vaikka kyse
on Helsingin hankkeesta ja kaupungin taidemuseosta, suunnittelijat eivät
ilmeisesti käsittäneet, että mitään suurempia kulttuurihankkeita ei voi
ajatella Suomessa ilman käyntiä ministeriössä.
Study jättää mainitsematta myös mahdollisen
pääkaupunkiseudun yhdentymisprosessin vaikutukset, joka esimerkiksi alueen
kulttuuritoimien osalta saattaa tapahtua ennen muiden hallinnonalojen
yhteenliittymiä. Yhteistoimintaa taidemuseoiden ja kulttuuritoimijoiden välillä
saarnataan innokkaasti, ja sille olisikin mahdollisuuksia. Esimerkiksi viime
vuonna avattiin lähes samanaikaisesti Gallen-Kallela-aiheiset näyttelyt Espoon
Tarvaspään Gallen-Kallela museossa ja Helsingin taidemuseossa, mutta
käsittääkseni juuri mitään yhteistyötä tekemättä. Heikosta museoyhteistyöstä kirjoitin Kulttuurinavigaattoriin lokakuussa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti