Kuvataideakatemiassa järjestettiin pohjoismaiden
nettijulkaisujen iltapäiväseminaari, joissa esiteltiin kuvataidealan
nettijulkaisuja ja taidekritiikin siirtymistä verkkoon.
Kunsten.nu Tanskassa
Matthias Hvass Borello kertoi julkaisun aloittaneen
nykymuodossa vuonna 2008. Sitä edelsi Århusissa 2004 aloittanut Århus.nu.
Julkaisun toimitukset ovat Århusissa ja Kööpenhaminassa.
Lehdessä on kuusi palkattua taidekriitikkoa, 15 vapaaehtoista kirjoittajaa ja
noin neljä harjoittelijaa. Lehti pyrkii ei-akateemiseen kirjoittamiseen.
Kunstkritikk.no Norjassa
Jonas Ekeberg sanoi lehden täyttäneen 10 vuotta. Se päivitetään
lähes päivittäin. Norjassa oli vilkas
taloudellinen ja kulttuurinen nousukausi 2000-luvun alussa. Alussa julkaisussa
oli journalistisia kokeiluita New Journalism-tyyliin. Norjassa digitaalisen
median eräs tavoite on tarjota työpaikkoja taidekriitikoille. Lehti on pystynyt
keräämään ympärilleen kriittistä kulttuuria. Pysyvää valtion tukea Kunstritikk.no
alkoi saada vuodesta 2009 alkaen, noin 250 000 € vuodessa. Lehti on siis
tulossa todella instituutioksi, kommentoi Ekeberg.
Kunstritikk.no käännetään myös muille kielille ja sillä on
englanniksi käännettyjen artikkelien kansainvälinen editio. Kulttuurinavigaattori
referoi viime syyskuussa artikkelissa Populismi kulttuuripolitiikassa Jonas Ekbergin ansiokasta artikkelia Kunstritikk-lehdessä
Pohjoismaissa tapahtuvista kulttuuripolitiikan populistista trendeistä ja
lisäsi oman arvionsa Suomen kulttuuripolitiikan suunnista.
Mustekala Suomessa
Päätoimittaja Pirkko Holmbergin mukaan kymmenen vuotta sitten
perustetun verkkojulkaisun tavoite on taidekeskustelun kehittäminen Suomessa.
Mustekala painottaa täyttä ilmaisuuttaan, vaihtoehtona Helsingin Sanomien ja
New York Timesin asteittain maksulliseksi siirtyneille verkkosivuille. Mustekalassa
julkaistaan paljolti akateemista taidekirjoittamista ja jonkin verran
kokeilevaa taidekritiikkiä.
Artishok Virossa
Liisa Kaljula taustoitti internetin erilaista roolia
Virossa: se liittyy voimakkaasti vapauteen ja demokratiaan. Nettiviestintä on Suomenlahden
eteläpuolella sama asia kuin ihmisoikeudet ja netti liittyy laajemmin kansalaisyhteiskuntaan.
Artishok on kokeilu, joka tutkii taidekritiikkiä itsenäisesti.
Se ei ole anonut tukea valtiolta tai yrityksiltä ja pyrkii irti myös keltaisen
median tyylistä. Artishokissa on taidekritiikin ja artikkelien lisäksi
valokuva- , äänilevy ja televisio-osastot.
Julkaisun piirissä organisoidaan Artishok-biennaalia, jossa
valitut taiteilijat esittävät päivän kestävän taidenäyttelyn ja eri kriitikot
arvostelevat näyttelyt paikan päällä. Viime
syksynä tämä kokeilevan kritiikin Artishok-biennaali kesti kymmenen päivää.
Konsten.net Ruotsissa
Pohjoismaiden vanhin kuvataidealan nettijulkaisu aloitti
vuonna 1998, 15 vuotta sitten. Toimittaja Anders Olofsson kertoi, että Konsten.netin
lukijakunta on vakiintunut noin 28-30 000 vierailijaan kuussa ja lukijat
osallistuvat mielellään sen artikkelien ja aiheiden keskusteluihin.
Kaksi
kertaa viikossa päivitettävän nettijulkaisun liikevaihto on vain 14 000 €
vuodessa, ja Tukholman lisäksi sillä on kuusi avustajaa Etelä-Ruotsissa. Tarvittaessa
julkaisu pystyy kattamaan kuitenkin koko Ruotsin kuvataidetarjonnan.
Lehden ajatuksena on rekrytoida uusia taiteesta kirjoittavia
henkilöitä, ja kirjoittajien melko perusteellinen koulutus kuuluu osana sen
toimintaan. Ruotsissa lehdellä on myös kilpailija Omkonst, joka on tähän asti
keskittynyt taiteilijoiden kirjoituksiin.
Keskustelu
Keskustelu aaltoili lyhyessä ja melko huonosti organisoidussa
iltapäiväseminaarissa nettiviestinnän ytimestä populismin politiikkaan. Keskustelua
herätti myös kuvataiteesta käytettävä kieli, joka on nyt saanut nimen International Art English, ja jota ruodittiin newyorkilaisen Triple Canopy-verkkojulkaisun artikkelissa viime vuonna. Aihe tuntuu nyt olevan
keskustelun alla muutenkin, tässä johdannoksi The Guardianissa tammikuussa julkaistu artikkeli asiasta.
Pohjoismaisista kuvataidealan nettijulkaisuista tasokkaimmat
ovat Tanskan, Norjan ja Ruotsin nettilehdet. Syy siihen löytynee ainakin yhdestä
asiasta, siellä on kruunujen lisäksi ollut kykyä ja halua organisoida
kuvataidealan viestintää myös valtioiden taholta. Suomessa ollaan melkoisesti jäljessä
tässä asiassa.
Kulttuurin tarjonta ei ole ongelma, vaan sen vastaanotto.
Yhä populistisemmaksi muuttunut julkisuus ei pysty kattamaan laajentunutta kulttuuritarjontaa, joten osa taidekritiikistä on siirtynyt ja tulee siirtymäänkin verkkoon. Tämä prosessi ei vielä ainakaan Suomessa työllistä tarpeeksi journalistisia
taitoja osaavia taidekriitikoita, jotta verkkokritiikistä tulisi tasokasta ja
kiinnostavaa. Seminaari osoitti kuitenkin, että myös kuvataidealan verkkojulkaisujen asema on pikku hiljaa vakiintumassa ja vahvistumassa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti