keskiviikko 2. heinäkuuta 2008

Moskova: Suutelevat sotilaat saavat lähteä


Muun muassa tämä Helsingin Kiasmassakin nähty venäläisen Blue Noses Groupin valokuva vuodelta 2005 oli liikaa Moskovan kulttuuritaantumukselle.

Kerstin Holm kertoo FAZissa Moskovasta tänään, että Andrei Jerofejev, kiistelty Moskovan Tretjakovin gallerian nykytaiteen osaston kuraattori saa lähteä. Venäläisen taiteen korkeimman pyhätön johtaja Rodionov perusteli asiaa muodollisesti, että ovea oli näytetty jo viisi kertaa ja se riitti.

Kyse on Kerstin Holmin mukaan siitä, että Moskovan hurskas ja isänmaallinen kulttuuripolitiikka ei pystynyt enää sietämään Jerofejevia, joka yhdisti pop- ja graffititaiteen pysyviin näyttelyihin ja sai satiiriset ja herjaavat kuvat salonkikelpoisiksi.

Viime vuonna Jerofejev, joka on kuuluisan kirjailijan ja toisinajattelijan jo Breshnevin ajoilta Viktor Jerofejevin veli, organisoi moskovalaisessa Saharov-ihmisoikeuksien keskuksessa peepshown “kielletty taide”. Se koostui teoksista jotka oli poistettu useista näyttelyistä ja joita piti katsella seinässä olevan reiän kautta.
Ortodoksisen kirkon aloitteesta yleinen syyttäjäntoimisto käynnisti rikostutkinnan, jonka päätös juuri julkaistiin. Jerofejev ja Saharov-ihmisoikeuskeskuksen johtaja saivat viidestätoista niteestä koostuvan syyteasiakirjan.

Jerofejev oli konservatiivisen Tretjakovin gallerian nykytaiteen osaston johtaja. Kun hän tuli viisi vuotta sitten museoon , hän toi mukanaan myös kokoelman venäläistä maanalaista ”epävirallista” taidetta, jota oli koonnut edellisessä johtamassaan museossa vuodesta 1989. Siitä tuli nykytaiteen osaston perusta. Jerofejev laajensi talon pysyviä näyttelyitä 1960-luvun teknisillä ja kineettisillä teoksilla, installaatioilla ja graffiti-seinämaalauksilla. Häntä on kiitetty ulkomailla elävillä Venäjän nykytaiteen klassikoiden, kuten Erik Bulatovin ja Ilja Kabakovin, epämuodollisten taiteilijaryhmien ”sobstsnikien” ja venäläisen pop-taiteen näyttelyiden kuraattorina, jonka näyttelyt toivat Tretjakoviin ennennäkemättömiä määriä nuorisoa.

Näyttelyjä seurasi kuitenkin skandaaleita. Viime syksynä hänen Pariisissa organisoimastaan näyttelystä poistettiin teoksia Venäjän viranomaisten toimesta ja silloinen kulttuuriministeri leimasi Jerofejevin ”korruptoituneeksi”.

FAZin Moskovan toimittaja toteaa, että Jerofejevin erottaminen uskallettiin tehdä ortodoksisen ja isänmaallisen suuntauksen omaksuneen uuden kulttuuriministeri Avdejevin alaisuudessa. Ratkaisu uhkaa tuhota koko Jerofejevin rakentaman nykytaiteen osaston. Tretjakovin johtaja mainitsi, että talon muut osastot saattavat ottaa sen toiminnan haltuunsa.

Myös Jerofejevin tukijat haluavat lähteä. Taiteilijat ja galleristit saattavat viedä mukanaan noin kolme tuhatta teosta, jotka on varastoituna lainattuina museossa.

Toinen suudelma on Dmitry Vrubelin Sots-taidetta vuodelta 1998.

1 kommentti:

Anonyymi kirjoitti...

Olet saanut briljantin. Käy hakemassa se Sanat-blogista

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...