"En tahdo siihen vankilaan
Syyttömän sydän kahlitaan
Mä pidän sen mun vapauden
Mä oonhan syytön syytön syytön syytön niin"
Näin laulaa Nylon Beat.
Suurten aatteiden ja vielä suuremman pahuuden puristuksissa kuvanveisto
etsii joskus viattomuutta. Muistan lapsuudestani hauskan punagraniittisen Kilipukki-veistoksen
Oulun Ainolan puistossa, joka pakkasen vaurioittamana kuitenkin särkyi. Uno
Aron Kaarnapoika, joksi oululaiset Kaarnavenepojan nimesivät, on eräs näitä
viattomuuden vakuutuksia Oulun keskustan puistossa.
Uno Aro, Kaarnapoika, 1956.
Taide-lehti onnistui luomaan perusteellisen teemanumeron
julkisesta taiteesta. Viattomuus veistoksen aiheena tuli mieleeni lukiessa Otso Kantokorven raporttia Viron julkisen taiteen tilanteesta. Olen itsekin
ihmetellyt Viron nykyisen kuvanveiston heikkoa tasoa.
Kantokorpi kirjoittaa bottom linensa:
”Tuloksena on kuitenkin lähinnä harmitonta hömppää, joka muistuttaa tietyllä tapaa hyväntuulista naivismia iloisine pulleine pyöräilevine posteljooneineen."
Virolaisen julkisen veistostaiteen pyrkimyksellä naivismin
viattomuuteen on syynsä. Viron video-, maalaustaide, grafiikka, installaatiot, performanssit,
kirjankustannus ja melkein mikä tahansa on päässyt ohi postkommunistisesta
krapulasta, mutta julkinen veistostaide on, kuten Kantokorpi juttunsa
otsikon kirjoittaa ”Mahtipontista politiikkaa ja harmitonta huumoria”.
Kaukana viattomuudesta on Tallinnan Vapauden aukion Vapaussodan muistomerkki, joka maksoi
seitsemän miljoonaa euroa ja on osoittautunut sudeksi myös tekniikaltaan: valot
eivät toimi ja liitokset alkavat murtua. Kantokorpi toteaa, että siitä tullaan
käymään riitaa vielä pitkään, mutta kovin kiinnostavaksi taiteeksi se ei muutu
koskaan.
Rainer Sternfeld ja työryhmä, Vapaussodan muistomerkki, 2009.
Jutussa mainitaan myös Viron Keskerakondia (Kepu) lähellä
olevan Tauno Kangron suunnitelma 21 metriä korkeaksi Kalevipoegiksi
Tallinnanlahdelle, kauniin Piritalle johtavan rantamaiseman kauhistukseksi.
Jos se toteutuisi, suuremmaksi jäisi vain taustalla oleva Maarjamäen muistomerkki, abstraktia maa- ja ympäristötaidetta edustava kokonaisuus obeliskeineen, joka pystytettiin Neuvostosotilaiden muistoksi.
Jos se toteutuisi, suuremmaksi jäisi vain taustalla oleva Maarjamäen muistomerkki, abstraktia maa- ja ympäristötaidetta edustava kokonaisuus obeliskeineen, joka pystytettiin Neuvostosotilaiden muistoksi.
Viron kuvanveistosta on syytä olla huolissaan, liittyyhän
gigantismi tavallisesti autoritäärisyyteen, eikä sitä hassunkurisuus kätke.
Tauno Kangron Kalevipoeg-suunnitelma Tallinnanlahdelle.
Taide-lehdessä on Ullamaria Pallasmaan raportti kahdesta
Moosa Myllykankaan teoksesta Oulun vastaremontoidussa kaupungintalossa. Yritin
itse päästä katsomaan noita teoksia muutama viikko sitten, mutta aulan
portinvartija sanoi olevansa yksin talossa, eikä voinut päästää minua edes
katsomaan teoksia.
Katselin muistin virkistykseksi ennen tämän kirjoituksen
syntyä Oulun taidemuseon sivuilta kaupungin julkisia veistoksia. Onhan
kaupungissa ainakin pyritty toteuttamaan niin sanottua prosenttipäätöstä,
vaikka Pallasmaa kommentoikin, että prosenttiteoksia voisi nimittää
täsmällisemmin promilletaiteeksi.
Mutta tuumin vaan hiljaa itsekseni, että Oulussa on paljon
hyviä julkisia teoksia – toki osa niistäkin pyrkii viattomuuteen, mutta varsin
varteenotettavalla tavalla. Menkää virolaiset Ouluun opiskelemaan, miten homma
tehdään!
Moosa Myllykangas, Herrat ja narrit, 2009.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti