Osallistuin lauantaina Kiasmassa järjestettyyn
keskustelutilaisuuteen taiteen markkinoinnista ja brändäyksestä. Suomen
arvostelijain liiton SARVin kuvataidejaoksen ja Kiasman järjestämässä tilaisuudessa oli neljä puhujaa ja luentosalin täydeltä innostuneita
puheenvuoroja.
Minulle tuli kuitenkin jälkiajatuksia tilaisuuden aiheista
ja puheenvuoroista, syynä oli kai järkeni juoksu, joka on hidas ja huono. Noin
kahden tunnin mittaiset iltapäiväseminaarit eivät ehkä aina pääse syvälle asioiden ytimeen,
joten kirjoitan tässä jälkiajatuksiani.
Käytin tilaisuudessa yleisöpuheenvuoron, jossa totesin, että
taiteen brändäys liittyy kulttuurimarkkinointiin. Brändi ja brändäys on
markkinoinnin strategiaa ja sen jatke.
”Saviruukkuja myytävänä!” huusi ruukuntekijä Delfoin torilla
kaksi tuhatta vuotta sitten. Näin ainakin väitetään kirjassa Krukmakaren i Delfi. Muistan, kuinka
1990-luvun alussa luin kirjaa innostuneena ja toteutin muun muassa Oulun
taidemuseoon erään kesänäyttelyn markkinointikampanjan. Nykyisin sitä
sanottaisiin brändäykseksi.
Jonkinlainen markkinointi on ilmeisesti aina liittynyt eri
taiteiden julkisuuteen. Delfoin ruukuntekijän ajoista kulttuurimarkkinoinnin
keinot ovat vain muuttuneet aika hurjasti.
Tuo kulttuurimarkkinoinnin vieläkin käyttökelpoinen
käsikirja ilmestyi ensimmäisen kerran Ruotsissa vuonna 1991. Sen julkaisija oli
Statens kulturråd eli vastaisikohan instituutio meidän taiteen
keskustoimikuntaamme. Julkaisijan nimi ja julkaisuaika kertovat paljon.
Markkinaliberalismin ideologia ryhtyi 1980-luvulta alkaen
muistuttamaan kaikissa länsimaissa kansalaisia julkisen ja yksityisen
sektoreiden integroimisen mukanaan tuottamista hyveistä. Ajalle – siis
1990-luvun alulle – oli tyypillistä se, että perinteinen julkinen sektori alkoi
omaksua yhä enemmän keinoja ja menetelmiä, jotka olivat aikaisemmin kuuluneet
yksityisille yrityksille.
Kulttuurimarkkinoinnin idea omaksuttiin varsin laajasti.
Aikaisemmin oli tavallisesti ajateltu, että riittää kun taiteilija, taidemuseo
tai kuka tahansa tekee työnsä hyvin, se riittää, hyvä työ puhuu kyllä itse
puolestaan. Nyt yhä useammat huomasivat, että ilman markkinointia ei maailmassa
voi menestyä. Taiteilijan on puhuttava teostensa puolesta ja taidemuseon on
markkinoitava toimintaansa.
Markkinointi-innostus johtui monesta syystä. 1980-luvun
aikana oli valmistunut yhä enemmän taiteilijoita ja syntynyt enemmän
taidegallerioita. Taidemuseot olivat laajentuneet ja yleensä ottaen
kulttuuritarjonta kasvoi.
Markkinointia tarvittiin myös siksi, että kilpailu lisääntyi
ja tarvittiin distinktioita, erottautumisen välineitä, jotta yleisö olisi
tunnistanut kulttuurin kentällä toimijoita.
Eikä innostusta markkinointiin suinkaan pidätellyt
1990-luvun alun lama-aika, päinvastoin.
Miten arvioida brändejä?
Kun olen kriitikko ja brändejä kohtaa kohta vaikka missä, olen
pohtinut sitä, miten niitä pitäisi tai voisi arvioida?
Eräs määritelmä brändille on, että se on asian mielikuva
ihmisen mielessä. Brändi on myös tuotteen tai palvelun ”persoona” kuten
iltapäiväseminaarissa tuli ilmi, tai tarkemmin ottaen olettamuksemme brändin
”persoonasta”.
Tilaisuudessa ei ehkä selvinnyt, että brändi on kuitenkin
sen tekijälle varsin monimutkainen asia. Brändin rakentaminen, kuten
markkinoinnin oppaissa sanotaan, saattaa kestää varsin pitkään. Se on tekijänsä
kannalta pitkä ja varsin hidas mielikuva, jota rakennetaan vähintäänkin vuosikausia.
Brändi koostuu, kuten useat puheenvuorot kertoivat, monista
eri asioista eri ihmisille. Tuore pulla kahvilassa voi olla osa taidemuseon
brändiä, toiselle museorakennus saattaa olla käynti-innostuksen alku.
Minä taas olen vanha taide-addikti, eikä tuore pulla saa
minua astumaan taidemuseoon, tuskinpa edes paljon museorakennuskaan. Jos arvioisin
esimerkiksi taidemuseon brändiä, miettisin ensin, mitä näyttelyitä olen siellä
joko itse nähnyt, tai jos museo on outo, ottaisin selville järjestetyt näyttelyt.
Sen jälkeen yrittäisin saada jotain tietoa museon kokoelmista,
taidekasvatustoiminnasta tai muista mahdollisista erikoisuuksista. Sellaisista pääsee nykyisin melko
helposti selville nettiä selaamalla.
Brändit ovat melkoisia vyyhtikimppuja ja niiden arviointi
vaatii niiden takana olevien tosiasioiden selvittämistä ja analyysiä. Muuten
brändien arvioija tulee – joka sekin voi olla tarkkaavaiselle kiinnostavaa –
kertoneeksi pelkästään omista asenteistaan ja ennakkoluuloistaan.
Toisin kuin nykyisin usein kuvitellaan, mielestäni
taidemuseon brändiä ei voi kiteyttää kävijämääriin. Esimerkiksi Kiasma lienee
vielä alkuvuosien innostuksenkin jälkeen kävijämääränsä puolesta maailman
suosituin nykytaiteen museo, jos se suhteutetaan väestömäärään. Selvitysten
mukaan keskimääräinen Kiasmassa kävijä on 20 vuotta nuorempi kuin yleensä taidemuseoissa, kuten
johtaja Pirkko Siitari kirjoittaa blogikirjoituksessaan. Vaikka Kiasman kävijät ovat jonkin verran vähentyneet, eikö tämä ole kuitenkin saavutus, jota
pitäisi arvostaa?
Minua inhottaa nykyinen kulttuurialojen tulosten
yksinkertaistaminen määrällisiin arvoihin. On moukkamaista kuvitella, että taidemuseon
ainoa tehtävä olisi maksimoida kävijämääriään.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti