Pro Guggenheim Helsinki -kannatusryhmä julkaisi verkkosivun. |
Pro Guggenheim Helsinki –kannatusryhmä julkaisi viikolla
verkkosivun, jossa selvitetään paljon asioita aiheesta, joka näyttää nostattavan paljon tunteita.
Mietin tässä artikkelissa aihetta, jota
Guggenheim-keskustelussa on kyllä sivuttu, mutta itse asiasta vähän puhuttu.
Nimittäin taidemuseoiden yhteistyöverkostoista, josta suunniteltava
Helsinki Guggenheimkin tulisi olemaan osa.
Taidemuseotoiminnan kansainvälinen verkostoituminen on melko
uusi, ehkä alle 20 vuotta vanha ilmiö. Sillä tarkoitetaan juuri museon
toiminnan jakamista erilaisiin "filiaaleihin". Verkostoituminen on alkanut sekä eri maiden sisällä, että kansainvälisesti. Guggenheimin lisäksi
muun muassa Eremitaasilla on toimintakeskukset Viipurissa, Kazanissa, Amsterdamissa
ja Italiassa. Myös Louvrella on satellittimuseot Lensissä ja Abu Dhabissa ja Moderna Museet avasi pari vuotta sitten museon Malmössä. Perinteisestä museoiden ja gallerioiden
näyttely- ja teosvaihdosta ja lainaamisesta ei tässä ole kyse. Sitä on tehty jo kauan aikaa ja
tullaan tekemäänkin huolimatta verkostohankkeista.
Eremitaasi Amsterdam sijaitsee Amstel-joen varrella. |
Ilmiön taustalla lienee monta syytä, joista suurimpia
lienevät taidemaailman kansainvälistymisen lisääntyminen ja globalisoituminen,
sekä kylmän sodan aikaisten rajojen madaltuminen. Eräs käytännön syy lienee yksinkertaisesti
taidekuljetusten tekninen parantuminen. Suurten taidemuseoiden kokoelmathan
ovat niin isoja, että vain muutama prosentti niistä voidaan esittää kerralla. Jakaminen
houkuttelee, ja myös tietotaidon ja osaamisen jakaminen on tärkeää. Arvelisin,
että Helsingin Guggenheim-hankkeessa paljon puhuttaneita lisenssimaksuja on luultavasti
muillakin taidemuseoverkostoilla, se lienee tapana, kuten Mitä on Guggenheim? verkkosivulla
mainitaan. Urheilussakin on varsin kalliit lisenssimaksut.
Onko yhteistyö Guggenheimin kanssa "Once in a
lifetime", kerran elämässä tapahtuva mahdollisuus, kuten hankkeen
puolustajat sanovat? Taidemuseoiden kansainvälinen yhteistyö näyttää olevan
syttyvä ja sammuva laji. Esimerkiksi Eremitaasilla oli jokin aika sitten
toimipisteet myös Las Vegasissa ja Lontoossa, mutta nykyisin Euroopassa ovat
vain Amsterdam ja Italia. Nämä ovat yhteistyöprojekteja, jotka lienevät aina
määräaikaisia. Jos joku projekti ei ota tulta, se lopetetaan määräajan kuluttua
umpeen. Lopetus johtunee useimmiten rahoituksen tyrehtymisestä tai siitä, että
sponsorointia ei ole saatu jatkettua, vaikka asialla olisi ollut useitakin
maineikkaita museobrändejä. Guggenheimin vastustajat Suomessa ovat tavallisesti
syyttäneet yhteistyöhankkeiden kaatumisesta Guggenheimia itseään, mikä ei
varmaankaan ole kokonaan totta. It takes two to tango.
Louvre Abu Dhabin suunnitelma. |
Tällaisen yhteistyön aloittaminen tai aikaansaanti ei ole
helppoa, sen voi ainakin todeta. Esimerkiksi ehdotettu yhteistyö Louvren kanssa
ei ole mahdollista tuosta vaan. Jos jotenkin luonnehtisi vaikkapa Eremitaasin
asemaa Venäjällä, voisi sanoa että se on valtio valtiossa, eräänlainen
suuryritys, joka ei mihin tahansa yhteistyöhön ryhdy tai kenen tahansa kanssa.
Usein näissä hankkeissa lienee myös kyse maiden suurista kulttuuri- ja
ulkopoliittista linjanvedoista. Ainakin Italian Ferraran ja Eremitaasin yhteyden synnyssä on varmaankin kyse alun perin jostain Venäjän ja Italian välisestä yhteistyöaloitteesta.
Tate Liverpool on osa Taten museoverkostoa Britanniassa. |
Ehdotettua kansainvälisen taidemuseoyhteistyöverkoston
luomista itse, Suomesta ja Helsingistä käsin en pidä mahdollisena. Sellaisen
aikaansaanti vaatisi huomattavasti suurempia varoja kuin liittyminen
verkostoon. Osaamisen jakaminenhan on kansainvälisen museoverkoston idea, ne ovat museomaailman Facebookeja.
Ehkä vielä on todettava, että Helsingissä olisi kyllä
aineellisia, mutta ei ainakaan toistaiseksi henkisiä resursseja tällaisille
hankkeille, jotka näyttävät liittyvän tavallisesti isoihin maihin ja suuriin
kaupunkeihin. No, senkin kanssa on vaan elettävä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti