Nokian hallituksen puheenjohtaja Jorma Ollilan johtama
maabrändivaltuuskunta jätti raporttinsa. Työryhmän ajatus on kehittää Suomi
”maailman ongelmanratkaisijaksi” vuoteen 2030 mennessä.
Ajatus on loistava, koska ratkaistavia ongelmia on maassamme
paljon. Esimerkiksi paikallisjunat juuttuvat vieläkin väistämättä Helsingin Ilmalan
aseman lähellä oleviin vaihteisiin, kun lämpömittari lähestyy kymmentä pakkasastetta ja
lunta sataa muutaman sentin.
Suomen työoloissa on valtavasti ratkaistavia ongelmia. Jos
ei puhuta kroonisesta, ei-koskaan-ratkaistavissa-olevasta työttömyydestä, myös
työkiusaaminen on kasvava henkisen elämän sarka.
Kysyn, onko maabrändäys exporttia vai importtia, kun
uutisointi asiasta alkaa toteamalla ”Suomi on maailman paras maa”?
HS-raati pitää maabrändäystä runebergilaisena hengennostatuksena.
Esimerkiksi Espoon Emma-taidemuseon johtaja Markku Valkonen
on sitä mieltä, että markkinoinnin on perustuttava
tosiasioihin. Hänen mielestään esimerkiksi mielikuva suomalaisten ihmeellisestä
luontosuhteesta on heikolla pohjalla: "Sen näkee vaikkapa siitä, kuinka
helposti maa suistuu puolipaniikkiin talven tullen."
Onko maabrändäys yritys käynnistää uudelleen kansallisvaltion synnyn
aikainen, vanhentuneeksi käynyt höyrykone?
Kautta aikojen maabrändäyksen – tai miksi sitä eri aikoina
on kutsuttu – polttoaineena on ollut taide ja kulttuuri. Kansallisvaltioille ne tuottavat kahdenlaista hyötyä: importtiin kansallista identiteettiä ja - tämä on usein taiteilijoiden mielikuvituksen tulosta - käsityksen siitä
myös export-tarkoituksiin.
Oululaisesta Esko Männiköstä tuli aikoinaan globaalin tason
valokuvaaja. Hän kertoi ulkoministeriön virkamiehen kerran kysyneen häneltä,
edistävätkö hänen kuvansa pohjoissuomalaista takametsien miehistä Suomi-kuvaa maailmalla. Siihen sanoi Männikkö, että en voi ottaa valokuviani ulkoministeriön Suomi-kuvan mukaisesti.
New Yorkin taidepiireissä tunnettiin Suomesta 1990-luvun
lopulla kaksi asiaa: Esko Manniko ja The Kaurismaki Brothers. Vähemmän
mairittelevaa suomalaiselle taidekoulutukselle on, että sekä Männikkö, että
Kaurismäen veljeksistä toinen, Aki ovat itseoppineita.
Design Research Unit toimiston suunnittelua.
Lokakuussa julkaistiin The Guardianissa artikkeli, jossa
Justin McGuirk kirjoittaa Lontoon näyttelyssä esitellystä suunnittelutoimistosta, joka
brändäsi voitokkaasti Britanniaa toisen maailmasodan jälkeen.
Englannin maabrändäys alkoi sodan melskeissä vuonna 1943. Asialla oli
varsinkin Design Research Unit eli DRU -niminen muotoilutoimisto, jonka aloja
olivat muun muassa arkkitehtuuri, tuotesuunnittelu ja graafinen suunnittelu. Yrityksen nimi ei ole monelle tuttu, mutta sen työn tulokset jokainen
tunnistaa: British Railin logo, jokainen Lontoon katukyltti tai sadat pubien
kilvet eri puolilla maata.
DRU:n ideoiden takana oli runoilija ja taidekriitikko, jonka poliittinen vakaumus oli anarkismi. Herbert Read, myöhemmin
”Sir”, arkkitehti Misha Black ja muotoilija Milner Gray perustivat suunnittelutoimiston, jonka ajatus oli tuoda muotoiluun, kuten muillekin
teollisuudenaloille yhteistyötä. Sen tavoitteena ei ollut ainoastaan tuoda
taidetta ja teollisuutta lähemmäksi toisiaan, vaan myös tuottaa muotoilua
kaikille ja kaikkia varten.
Toisen maailmansodan jälkeistä aikaa luonnehti koruttomuus ja
yksinkertaisuus, joka itse asiassa muotoiltiin ja suunniteltiin brittiläiseen
kulttuuriin. Karuus ja koruttomuus suunnittelussa sopi yhteen jo 1920-luvun
lopun talouslaman tunnelmien kanssa. Jos funktionalismi oli ollut aikaisemmin
avantgarde-suuntaus, siitä tuli valtavirtaus useimmissa länsimaissa toisen
maailmansodan jälkeen. Suomessa tällaista brändäystä harjoittivat Tapio Wirkkala, Kaj Frank ja monet muut.
Visuaalisen kulttuurin tutkija Harri Kalhan mukaan "toisen
maailmansodan jälkeen oli tarpeen näyttää, että Suomi on moderni länsimainen
valtio, emme ole rautaesiripun takana ja meillä on hymyilevä, vähän
amerikkalaistyylinen, mutta kuitenkin turmeltumattoman luonnonlapsimainen Armi
Kuusela".
- Guardianissa julkaistuja kuvia DRU-toimiston töistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti