Aikaisemmin mainitsemaani Whitney biennaalin raportointia täydentää Adrian Searle, joka otsikoi Whitneyn kritiikkinsä vinoilemalla jotenkin tähän tapaan, että ”Komea rakennus, mutta sääli taidetta” The Guardianissa. Hän ihailee ränsistynyttä 1800-luvun lopun tyylin Armory rakennusta Manhattanin Park Avenuen varrella, jossa toinen osa tämänkertaista näyttelyä sijaitsee.
Lehden kuvasarja näyttelystä antaa lisävalaistusta sen monenlaisiin kohokohtiin.
Searlen johtopäätös on, että tämänvuotista Whitneytä on vaikea suhteuttaa mihinkään. ”Voisi hyvin kysyä, mikä on amerikkalaisen taiteen tilanne, mutta suhteessa mihin? Suhteessa taiteeseen kaikkialta muualta, taidemarkkinoihin, Irakin konfliktiin, Obaman ja Clintonin väliseen kilpailuun, edelliseen Whitney biennaaliin? Miten paljon näyttelyn kuraattorit ja esseistit haluavatkaan tunnistaa jonkun trendin tai mielenlaadun, yli 90 taiteilijaan tai kollektiiviin ja lähes yhtä moneen asenteeseen yleistykset eivät sovi.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti